Pierwsze dni marca rozpieszczają nas swoją aurą. Drzewa i krzewy puszczają pierwsze nieśmiałe pąki, a kolorowe krokusy zdobią przydrożne trawniki i cieszą ludzkie oko pełnią swej okazałości. Bezdyskusyjnie nadchodzi wiosna! Z nadejścia tej wyczekiwanej pory roku podwójnie cieszą się rodzice. Po pierwsze, dni stają się cieplejsze i dłuższe, a to oznacza wydłużony czas przebywania z dziećmi na świeżym powietrzu. Po drugie, z nadejściem wiosny, kończy się przeklęty okres zwiększonej zachorowalności! Wreszcie!

substancje wspomagające odporność

W tym roku okres grypowy nie był dla nas łaskawy

Padliśmy ofiarą paskudnych infekcji, które uziemiły nas w domu na długie 4 tygodnie lutego. Od zeszłego poniedziałku wszystko znów (dopiero!) wróciło do normy. Chłopaki ruszyli do placówek, a Ojciec Polak do pracy. Należy jednak pamiętać, że wyleczenie się to tylko połowiczny sukces.

Tak naprawdę, powinniśmy robić wszystko by zapobiegać, a nie leczyć. Łykając ostatnią dawkę antybiotyku nie możemy zapomnieć, że jesteśmy przez cały czas narażeni za ataki ze strony zjadliwych mikrobów i nasze dobre samopoczucie tego nie zmieni! Z tego powodu należy dbać o odporność przez cały rok. Tylko czy każdy z nas wie jakie składniki wpływają pozytywnie na odporność poza witaminą C?

Najcenniejszym źródłem odporności jest co daje nam natura – zarówno w swojej pierwotnej formie (np. zioła) jak i w formie skondensowanej w farmaceutykach (tabletki, syropy). O ile działanie preparatów naturalnych jest mi znane, to większość aptecznych wspomagaczy odporności jest dla mnie zagadką. Z tego powodu postanowiłam zagłębić się w ich składy. Podczas lektury zauważyłam, że większość oferowanych preparatów ma w swoim składzie podobne składniki, a można je zamknąć w siedmiu grupach.

1. Witaminy (najpopularniejsze)

  • witamina C,
  • witamina D,
  • witamina B6,
  • witamina E.

2. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

  • DHA (kwas dokozaheksaenowy),
  • EPA (kwas eikozapentaenowy).

3. Organiczne związki chemiczne

Najpopularniejszym przedstawicielem tej grupy związków jest rutyna. Podobnie jak witamina C ma na celu poprawienie szczelności naszych naczyń krwionośnych. Rutyna naturalnie występuje w takich roślinach jak czarny bez czy szczaw.

4. Mikroelementy

Cynk nagminnie przewija się w składach preparatów odpornościowych, gdyż jego obecność w organizmie chroni nad przed przeziębieniami, grypą, a nawet pomaga łagodzić objawy chorób autoimmunologicznych.

5. Zioła i  rośliny – herbaty, napary, wyciągi z ziół

Jestem zwolenniczką wspomagania organizmu herbatkami z ziół. Moja apteczka jest bogato zaopatrzona w saszetki z najpopularniejszymi polskimi ziołami „na każdą dolegliwość”. Jeśli myślimy o wzmocnieniu odporności nie możemy zapomnieć o właściwościach:

  •  tymianku,
  • kwiatu dziewanny,
  • kwiatostanu lipy,
  • werbeny,
  • rokitnika zwyczajnego,
  • czystka.

6. Owoce i warzywa

Chyba nikogo nie muszę przekonywać, że owoce i warzywa (najlepiej świeże i sezonowe) są doskonałym źródłem witamin oraz mikro i makro elementów. Rozwój farmacji pozwala nam na wyciąganie z nich to co najlepsze. Tym sposobem w preparatach na odporność możemy znaleźć wyciągi, syropy czy sproszkowane formy takich owoców/warzyw jak:

  • czosnek,
  • czarny bez,
  • kwiaty czarnego bzu,
  • korzeń prawoślazu,
  • maliny,
  • owoce dzikiej róży,
  • owoce aronii,
  • nasiona borówki,
  • czarna porzeczka.

7. Substancje pochodzenia zwierzęcego

  • olej z wątroby rekina,
  • olej z tuńczyka,
  • mleczko pszczele,
  • propolis (kit pszczeli),
  • miód.

Natura czy farmakologia?

Jak widać, substancji wzmacniających naszą odporność mamy dostępnych na rynku bardzo wiele. Najważniejszą zasadą, którą należny przestrzegać, jest zachowanie umiaru i zdrowego rozsądku. Aby utrzymać swój organizm w dobrym stanie należy zdrowo się odżywiać, być aktywnym fizycznie i w najgorszych okresach zachorowań wspomóc swój organizm dodatkową dawką odporności. Takie jest moje zdanie.

Autor Gulbaska

Podobne wpisy

Wybrane na podstawie tagów
konsultacja dietetyczna
Dla mnie – ode
Pożegnanie
Pożegnanie z obrąc
nowa piramida żywieniowa, instytut żywności i żywienia, iżż
Piramida żywieniowa
5 sposobów na
5 sposobów na złag
DSC_0265
Cel sezonu: Nie bra
  • Dobre rady zawsze w cenie. Dzięki wykorzystam kilka

    • Oj u nas też się przyda, bo Ojciec Polak ma już trzeci antybiotyk w przeciągu 4 tygodni…

  • 6 i 7 pkt stosuję w rodzinie regularnie. I mam efekty. Nic się złego nie dzieje.

  • kocia_dama

    Nie wyobrażam sobie dnia bez warzyw i owoców 🙂 Pycha! 🙂

    • Ja nie muszę w siebie wpychać warzyw czy owoców, ale… często o nich zapominam. Jestem typowo mącznym stworzeniem, więc makaron jest dla mnie najlepszym rozwiązaniem na każdy głód.

  • Elka B

    Bardzo fajny post i dobre rady 🙂

  • Hmmm, zdecydowanie pomoce informacje 🙂 Dzięki!

  • U mnie zdecydowanie natura. Warzywa, owoce i ziołowa herbata – to mój codzienny zestaw!

    • A która herbata ziołowa u ciebie się sprawdza?

      • Najczęściej pijam rumianek, miętę czy melisę. Ale ogólnie jestem herbatoholiczką, więc staram się pić różne gatunki herbat 🙂

        • Ja napar z rumianku to raczej używam do przemywania (np. zaropiałe oczy czy obtarte kolana), miętę na problemy żołądkowe a po melisie śpię jak dziecko 😉 Nigdy nie widziałam tych ziół jako źródła odporności, ale może to mój błąd?

          • Ja kiedys w ogole nie pijalam herbatek ziołowych, ale jak zaczęłam to sie tak rozpilam 😀 majeranek tez czasem zagości. I moze choć faktycznie sa one znane bardziej jako lecznicze, to u mnie zdecydowanie poprawiaja nastroj i samopoczucie 🙂 a stad niedaleko do poprawy zdrowia! 🙂 A na odpornośc jeszcze herbata z imbirem. I pomarańcza do smaku 🙂 chociaz mi najbardziej smakuje jak jest mróz za oknem.

  • Bożena Jędral

    Pijemy mieszankę ziół, bierzemy omega med, jemy owoce i warzywa.

  • Bardzo pożyteczne zestawienie. Ja również stawiam na naturę, po suplementy sięgamy tylko w ostateczności.

  • Co ciekawe, w dziewannie jest coś w rodzaju roślinnego antybiotyku 🙂